AlterG

AlterG - framtidens rehabilitering

AlterG viktlös träning hjälper dig att delvis eller helt återfå din funktionella förmåga, snabbt, säkert och smärtfritt när du har nedsatt rörlighet.

När du ska återhämta dig efter en olycka, sjukdom eller operation, är AlterG viktlös träning en ny möjlighet där du kan träna och rehabilitera balans och gång. Du kan komma tillbaka till en nivå som du inte trodde var möjlig och heller inte sett tidigare. Det finns inte något annat hjälpmedel som kan göra så mycket för en patient efter en operation eller för en person med artros (gikt), medan hen återhämtar sig från en skada.

Ryggskada

Många patienter får besked om att de inte kommer kunna gå igen om de har brutit ryggen eller på något annat vis skadat ryggen.

Med AlterG reduceras kroppsvikten med upp till 80 procent för att minimera belastningen på kroppen vilket i sin tur ger helt nya möjligheter för rehabilitering. Det betyder att ryggmärgsskadade patienter med hjälp av AlterG-träning, kan återfå sin gångfunktion.

Utöver rehabilitering av gångfunktionen och positiv effekt på muskelstyrka och muskelkontroll, ökar träningen även det fysiska såväl som psykiska välbefinnandet. I vissa fall kan det även ha en smärtlindrande effekt.

Patienter med skleros

Skleros bidrar till gångsvårigheter och leder därför till att patienter med skleros kanske behöver använda käpp, kryckor och ibland även rullstol. AlterG hjälper mot skleros, både i milda och svåra fall.

Träning med AlterG stärker gångfunktionen och kan medverka till att bromsa sklerosen. För de som har diagnostiserats med skleros är det viktigt att träna. För de som är inaktiva ökar risken för hjärt- och kärlsjukdomar, fetma och andra livsstilssjukdomar. Att röra på sig är därför mycket viktigt – och det är möjligt med AlterG.

Blodproppar och hjärnskador

Förlamning i ansikte, armar och ben, talsvårigheter, koordinationsproblem och huvudvärk är exempel på symptom, som tusentals svenskar drabbas av som följt av en blodpropp i hjärnan.

En blodpropp i hjärnan kan påverka i olika grader, men i många fall kan man räkna med att man behöver ta sig igenom en rehabiliteringsprocess för att återvinna 100 % kontroll över sin kropp.

På Fysiodema har vi stor erfarenhet och kunskap om hjälpmedel för rehabilitering och har man drabbats av en blodpropp i hjärnan rekommenderar vi AlterG rehabilitering.

Du kan läsa mer om vetenskaplig dokumentation i samband med AlterG här.